pagina's

woensdag 23 januari 2019

Stand van zaken Amsterdams experiment verdienen met een deeltijdbaan naast je uitkering

De gemeente heeftbesloten, het experiment verdienen met een deeltijdbaan naast jeuitkering uit te breiden. Begin januari zijn 35.000 brieven de deuruitgegaan gericht aan de Amsterdamse bijstandsgerechtigden met demededeling dat inschrijving voor het experiment opnieuw wordtopengezet. Van 1 januari 2019 tot 1 maart 2019 kunnen mensen zichopnieuw aanmelden.

Er zijn tot nu toe3000 huishoudensdie zich in de vorige ronde hebben aangemeld. Hetaantal individuen ligt dus hoger. Het gaat om ca 2500 lopendeuitkeringen in het kader van de Participatiewet. 500 deelnemers zijnsinds de vorige aanmeldperiode inmiddels uitgestroomd. Zij blijvenechter gevolgd worden, omdat ze kunnen terugkeren in de uitkering endan weer meedoen. Van de deelnemers aan het experiment heeft ongeveer60% deeltijdwerk of kortdurende inkomsten gehad uit arbeid.

Het onderzoek wordtverlengd omdat de nulmeting met interviews niet op tijd was afgerond.Daardoor zou voor het wetenschappelijk onderzoek maar 1 jaarbeschikbaar zijn in plaats van twee jaar. In overleg met de wethouderis besloten, het onderzoek te verlengen om voldoende tijd voor hetwetenschappelijk onderzoek te hebben en het wetenschappelijkonderzoek uit te breiden naar welke effecten het vrijlaten van depremie heeft. Bovendien wil men nieuwe instromers in de bijstand dekans geven aan het experiment mee te doen.

1672 mensen die zichbij de vorige inschrijfperiode hebben aangemeld hebben in november detweede premie ontvangen. Daaraan is 1,7 miljoen euro besteed. Over deverstrekking van de premie is tot op heden maar 1 klachtbinnengekomen. Vaak was het mensen niet duidelijk, dat als een maandboven de bijstandsnorm zit, en geen uitkering ontvangt, je ook geenpremie krijgt over die maand. Volgens rapportages van de helpdesk dievragen binnen krijgen van het gemeentelijk call-center zijn er intotaal 120 vragen over de premie binnengekomen. De piek was indecember, na de uitbetaling in november, toen er 25 vragen zijngesteld.

Naast de mensen diemeedoen aan het experiment en die vaak een deeltijdbaan hebben,permanent of tijdelijk, zijn er ca 1400 mensen die parttime werkhebben en die niet meedoen. Er zal in het kader van hetwetenschappelijk onderzoek een apart kwalitatief onderzoek komen naardeze mensen Zij zullen dan worden geïnterviewd.

In 2016 had 6,6% vanhet aantal bijstandsgerechtigden een deeltijdbaan. Dit is in 2017gestegen naar 7,1%. Een groot deel van de parttime werkenden zit intrede 2.

ZZP-ers die in debescheiden schaal regeling vallen doen ook mee aan het experiment.IOAW en IOAZ en BBZ-uitkeringen zijn uitgesloten van het experiment.Mensen in die uitkeringen mogen geen incentives ontvangen. Zij mogengeen uitstroompremie hebben. De wet staat dit type experimentenalleen toe voor klanten die een Participatiewet uitkering hebben. Alleen als er dus een IOAW- of IOAZ-uitkering is met een aanvullendeP-wet-uitkering is deelname mogelijk.

Aan het experimentdoen ook mensen mee die urenbeperkt zijn (dit kan gevolg zijn vanwegeeen lichamelijke of geestelijke bepreking). Ongeveer de helft van dePantar medewerkers doen mee met het experiment.

Er is van eerdervorig jaar eenanimatiefilmje gemaakt. Daarin komt naar voren, hoe jeje inkomsten doorgeeft als je part-time werkt.https://www.amsterdam.nl/werk-inkomen/uitkeringen/inkomsten-doorgeven/

Je kunt ook eenproefberekening maken van hoeveel premie je krijgt.https://www.amsterdam.nl/werk-inkomen/uitkeringen/amsterdamse/

mijn eersteopmerkingen

Het zou interessantzijn eens te onderzoeken, in hoeverre het fenomeen van in Amsterdamongeveer 4000 bijstandsgerechtigden die part-time werken met eenuitkering de flexibilisering van de arbeid bevordert, dwz datwerkgevers zich niet hoeven in te spannen om banen te creeren waarvanje kunt rondkomen, en banen kunnen creeren voor bijvoorbeeldpiekproductie waarvan je niet kunt leven waarbij aanvullende eisenworden gesteld, die je de hele week binden. . Voorbeeld zijn sommigepostbezorgers bij Post.nl, die maar ongeveer 20 uur in de week werkhebben en loon, waarbij de eis gesteld wordt dat ze de hele weekoproepbaar/beschikbaar zijn. Je kunt er dan dus geen anderedeeltijdbaan naast nemen en als je met het aantal uren dat je bijpost.nl werkt beneden de bijstandsnorm blijft, moet je eenbijstandsuitkering aanvragen. Daarvoor zouden de sectoren/bedrijvenwaar de mensen werken bekend moeten zijn en de voorwaarden die diebedrijven stellen, zoals post.nl. En of veel bijstandsgerechtigden opbasis van oproepcontracten werken, waarbij je voortdurend beschikbaarmoet zijn. Natuurlijk zijn er in dit verband nog andere vijverswaaruit Post.nl kan vissen, mensen met andere uitkeringen of gehuwdenwaarvan een partner een stabiel volledig inkomen heeft en de ander erzo’n flexibel deeltijdbaantje bijneemt. In het verlengde daarvanligt de vraagstelling in hoeverre de Participatie wet en eventueleandere uitkeringen werken als smeermiddel op de arbeidsmarkt, dwz debevordering van goedkope, flexibele arbeid en zorgen dat daarvoldoende arbeidskrachten voor beschikbaar zijn. In dit verbandmoeten we ook denken aan flextensieconstructies en het werken metbehoud van uitkering. Dit zijn de schattingen van de FNV. Het gaatalleen al bij werken met behoud van uitkering om ongeveer 20 duizendarbeidsplaatsen (voltijdse werkweek). Maar aangezien de mensengemiddeld 20 uur per week werken, gaat het om minstens 40.000bijstandsgerechtigden. Als je rekent dat de tewerkstelling gemiddeldeen half jaar duurt, gaat het om 80.000 bijstandsgerechtigden diekorter of langer durend met behoud van uitkering werken gerekend overeen heel jaar van de 400.000 die er in Nederland zijn.

De FNV komt tot dezeschatting op basis van CBS gegevens dat er 160 duizend voorzieningenzijn afgegeven in 2016. Helaas houd het CBS niet bij wat eenvoorziening precies is maar als de helft met werk te maken heeft danblijven 80 duizend over. Gemiddeld 20 upw dus halve werkweek. Is 40duizend. 6 maanden gemiddeld dus 20 duizend arbeidsplaatsen per jaar.

Ik denk dat deze effecten van experimenten zoals in Amsterdam en in het verlengde daarvan misschien de invoering van een partieel basisinkomen moeten worden onderzocht.

Piet van der Lende
>

]]>

Geen opmerkingen:

Een reactie posten