pagina's

zondag 17 juli 2022

De persoonlijke inflatiecalculator van het CBS

Wat aan het prutsen geweest met depersoonlijke inflatie calculator van het CBS.https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/persoonlijke-inflatiecalculator

Ik wou wel eens weten wat met mijnbestedingspatroon het effect is van inflatie op de koopkracht. Als jevoor een groot aantal minima de calculator invult, kun je totinteressante conclusies komen. Ik ben benieuwd hoe de grafiek bijanderen is. Het verhaal is dat minima, maar ook middeninkomens, hetmeeste last hebben van inflatie. Echt een onderzoek naar dezestelling ken ik niet. Wel onderzoeken waarbij mensen wordt gevraagdheb je moeite om rond te komen. Het blijkt dan, dat minima de laatstetijd veel meer moeite hebben rond te komen dan hogere inkomens.

Het CBS publiceert iedere maand hetinflatiecijfer volgens de consumentenprijsindex (CPI). Dit cijferlaat de prijsontwikkeling zien van een pakket goederen en dienstendat de gemiddelde consumptie van alle Nederlanders vertegenwoordigt.De gemiddelde Nederlander bestaat echter niet en waarschijnlijk is erniemand die precies dit pakket goederen en diensten consumeert. Hoezou het inflatiecijfer eruit zien als het was gebaseerd op mijn eigenuitgavenpatroon?

Met de persoonlijke inflatiecalculatorkun je in grote lijnen je consumptiepatroon opgeven om zo eenindicatie te krijgen van de gemiddelde jaarlijkse prijsontwikkelingdie hoort bij het eigen consumptiepakket. De persoonlijke inflatiewordt met dezelfde prijsindices berekend als de officiële inflatievolgens de CPI. Het verschil is dat de onderscheidenconsumptiecategorieën een andere weging hebben.

In de inflatiecalculator kun je jeeigen uitgavenpatroon invullen en dan rolt er een inflatie gemiddeldeover de jaren uit dat aansluit op jouw uitgavenpatroon.

Er is veel kritiek op hoe het CBS hetinflatiecijfer berekent. Wat niet wordt meegenomen:Inkomstenbelastingen sociale verzekeringspremies, de premie voor de basiszorgverzekering, het eigen risico-bedrag in de zorgverzekering,aankoop van huizen en daarmee samenhangende kosten, aandelen enandere beleggingen. De conclusie van sommigen luidt dan ook, dat deinflatie veel hoger is en de mensen in koopkracht veel meer wordengetroffen. wat dacht je van het verplichte eigen risico voor dezorgverzekering? Die was in 2010 nog €165 per jaar en is inmiddelsmet 133% gegroeid naar €385 in 2021.
Weeranderen zeggen, dat de inflatie juist lager is, omdat deenergiekosten die weliswaar stijgen, als wegingsfactor veel te hoogworden ingeschat. Toch maar de calculator ingevuld om een globaleindicatie te krijgen. Het cijfer van het CBS wordt door iedereengebruikt en gehanteerd als het officiele inflatiecijfer, waar ook devakbonden mee werken en de media over berichten, zodat het ook in hetdagelijks spraakgebruik wordt gehanteerd. Je kunt er wel kritiek ophebben, maar invullen van de calculator geeft toch een (enigszinsruwe) schatting van de invloed van inflatie in jouw specifiek gevalis mijn mening.

Totaal aan uitgaven heb ik ongeveer1800 euro, ongeveer gelijk aan de inkomsten die ik ontvang. Hetofficiële prijsindexcijfer is gebaseerd op een uitgaven patroon vanongeveer 3300 euro met een eigen auto. Mijn statistiek ziet er alsvolgt uit:

Wat in de grafiek opvalt is dat in dejaren 2019-2021 ongeveer halverwege voor mij een veel hogere inflatiegold dan de officiële gemiddelden. In januari 2021 gold voor mijbijvoorbeeld een inflatie percentage van 3,6% terwijl het officieleinflatiecijfer 1,6% was. Dat in de periode 2020-2021 hetinflatiepercentage waar ik mee te maken had aanzienlijk hoger was,komt waarschijnlijk omdat ik rook en in die tijd zijn de accijnzen optabak verhoogd. Althans ik vermoed dat dat de reden is. Of heeft hetook met de corona-epidemie te maken? Het zou interessant zijn teonderzoeken of dit patroon zich ook voordoet bij andere minima. In dejaren voor 2020 en de maanden na halverwege 2021 geldt voor mij juisteen lager inflatiepercentage. Dat in de periode na halverwege 2021voor mij een lager inflatiepercentage gold komt o.a. door deenergieprijzen. Ik heb net mijn maandtarief verhoogd naar 130 europer maand, omdat Vattenfall mij dat adviseert, maar ik geefvergeleken met anderen nog betrekkelijk weinig aan energie uit. Ikheb centrale verwarming met een hoog rendementsketel en eengeïsoleerd huis. Wanneer je met mijn uitgavenpatroon het maandbedragdat je nu betaalt verhoogt tot 180 euro, stijgt het persoonlijkeinflatiepercentage waar je mee te maken hebt onmiddellijk tot bovenhet officiële gemiddelde.

Piet van der Lende

]]>

Geen opmerkingen:

Een reactie posten